Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu lewego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu

Pomoc dziecku i rodzinie

Artykuł

Kim jest asystent rodziny?

Asystent rodziny to osoba, która pomaga rodzinie w jej codziennym funkcjonowaniu, kierowana jest przez ośrodek pomocy społecznej. Wspiera rodziny z problemami, w których pojawiają się trudności z pełnieniem ról wychowawczo-opiekuńczych ze strony rodziców oraz rodziny, których dziecko przebywa w pieczy zastępczej. Służy również wsparciem dla kobiet w ciąży, w szczególności ciąży powikłanej, i ich rodzinom.

Zadania asystenta rodziny:

  • opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,

  • opracowanie, we współpracy z członkami rodziny planu pracy z rodziną,

  • udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,

  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi,

  • wspieranie aktywności społecznej rodzin,

  • motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

  • udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,

  • motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,

  • udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,

  • udzielanie wsparcia dziecku przez towarzyszenie mu podczas posiedzenia albo rozprawy z jego udziałem,

  • podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,

  • prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,

  • realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1923),

  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,

  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,

  • monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,

  • sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,

  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,

  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodzin.

Asystentem rodziny może zostać osoba, która:

  • wykształcenie wyższe w kierunku pedagogika, socjologia, nauki o rodzinie, lub w dowolnym kierunku, które będzie uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z rodziną i dziećmi lub studiami podyplomowymi. Szkolenie trzeba udokumentować co najmniej rocznym stażem pracy z rodziną,

  • wykształcenie średnie wraz ze szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną i udokumentowane co najmniej 3-letnim stażem pracy w tym kierunku;

  • niepozbawienie, zawieszenie ani ograniczenie władzy rodzicielskiej,

  • wypełnianie obowiązku alimentacyjnego – w przypadku, gdy kandydat na asystenta ma taki obowiązek,

  • niekaralność prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Asystent rodziny pracuje z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub innym wskazanym przez rodzinę. Asystent rodziny prowadzi dokumentację, planuje z rodziną kolejne działania oraz sporządza sprawozdania. Współpracuje przy tym z innymi pracownikami różnych instytucji pracującymi z rodziną. Na podstawie pisemnego upoważnienia asystent może również reprezentować swoich podopiecznych w urzędach i innych instytucjach.

Gdy rodzina odczuwa potrzebę przyznania asystenta rodziny, wystarczy zgłosić to do instytucji pomocy społecznej w miejscu zamieszkania. Asystent rodziny przyznawany jest jedynie na wniosek pracownika socjalnego.

Dane

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Adamowie
Adamów 11B 22-442 Adamów
NIP: 922 23 05 093
Regon: 00 60 55 611

Kontakt

Tel.: +48 84 618 77 29
E-mail: gops@adamow.gmina.pl

Statystyki on-line
Licznik odwiedzin:4 016
Dzisiaj:1
Gości on-line:0
Twoje IP:216.73.216.142
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.